Centrum znalostí
Hlavní části
1 – Motor
Elektromobil je vybaven jedním nebo více motory. Závisí na jejich velikosti a výkonu, který se pohybuje v rozsahu mezi 15 až 200 kW.
2 – Sada baterií
Dodává potřebnou energii pro provoz motoru.
Nabíjení probíhá při zpomalení vozidla (motor pracuje v režimu generátor) nebo připojení k nabíjecí stanici.
Kapacita baterií se pohybuje mezi 5 až 100 kWh, při napětí 300 až 500 V.
BATERIE A DOJEZD ELEKTROMOBILU
Dojezd elektromobilu závisí na kapacitě baterií, ale také na stylu jízdy, profilu cesty a použitém příslušenství (světlomety, topení, klimatizace atd.).
3 – Nabíječ
Nabíječ převádí střídavý proud z nabíjecí stanice na stejnoměrný proud pro nabíjení baterie a omezuje špičkovou hodnotu proudu na maximální přijatelnou hodnotu pro kabel + nabíjecí stanici.
4 – Zásuvka pro nabíjení
Elektromobil je vybaven jednou nebo dvěma zásuvkami v závislosti na typu požadovaného nabíjení:
- minimálně jedna zásuvka pro „normální“ nebo „zrychlené“ nabíjení střídavým proudem „AC“
- případně druhá zásuvka je určena pro nabíjení „rychlonabíjecí stanicí“ stejnosměrným proudem „DC“.
Režimy nabíjení
Režim 1: Standardní domovní zásuvka a prodlužovací kabel
Elektromobil je připojen k elektrické síti pomocí standardní zásuvky (10 A) umístěné v domácnosti. Toto řešení je nejjednodušší a snadno realizovatelné. Má však několik závažných omezení. Hlavním je omezený výkon a tím pádem dlouhá doba nabíjení. Pokud je použitá zásuvka pro nabíjení zapojena na společný jistič s dalšími zásuvkami, může snadno dojít k přetížení, vypnutí jističe a zastavení nabíjení.
Režim 2: Standardní domovní zásuvka a kabel s ochranným přístrojem
Elektromobil je připojen k elektrické síti pomocí standardní domovní zásuvky. Nabíjení je provedeno přes 1-fázovou nebo 3-fázovou síť a instalaci zemního kabelu. Speciální ochranné zařízení je vestavěno do kabelu. Toto řešení je mimořádně nákladné vzhledem k zvláštnosti kabelu.
Režim 3: Dobíjecí stanice připojená do vyhrazeného obvodu
Elektromobil je připojen přímo k distribuční síti pomocí dobíjecí stanice (wallboxu). Ovládací a ochranné funkce jsou trvale zabudovány do něj. V tomto režimu připojení pro nabíjení mohou ostatní elektrické spotřebiče v domácnosti provozovány současně při nabíjení vozidla a optimalizuje se doba nabíjení elektromobilu.
Režim 4: Stejnosměrné (DC) připojení pro rychlé nabíjení
Elektromobil je připojen k distribuční síti pomocí externího nabíječe (rychlonabíjecí stanice). Funkce ovládání a ochrany a nabíjecí kabel pro nabíjení jsou trvale zabudovány do zařízení.
Typy zásuvek
T1 (typ 1):
Standard, který se používá zejména v USA a v Japonsku a lze jen tedy najít zejména u automobilů v těchto zemích vyrobených. Jedná se o jednofázové zásuvky s maximálním výkonem 7,4 kW (230 V, 32 A)
T2 (typ 2):
Zásuvka Typ 2 „Mennekes“ je od roku 2014 standard v EU. Jedná se o 3-fázovou zásuvku s výkonem až 22 kW (230V, 3 x 32 A).
T3 (typ 3):
Tento typ zásuvek má posuvné ochranné kolíky a je připraven na „Vehicle to Grid – V2G“. Umožňuje využívat elektrickou energii uloženou v elektromobilech, aby podporovala elektrickou distribuční síť během období se špičkovou spotřebou nebo jako nouzový zdroj.
CCS (kombinovaná zásuvka):
Zásuvka CCS je vylepšená verze zásuvky T2 se dvěma dalšími výkonovými kontakty pro účely rychlého nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 50 kW.
CHAdeMO zásuvka:
Rychlonabíjecí systém vyvinutý v Japonsku, který umožňuje rychlé nabájení výkonem až 50 kW zejména na veřejných dobíjecích stanicích.
Tesla Supercharger:
Tesla pro své rychlonabíjecí stanice používá upravenou verzi zásuvky T2 Mennekes. To umožňuje nabití Modelu S na 80% kapacity během 30 minut.
Výkon celého nabíjení závisí vždy na nejslabším článku v konfiguraci: