[FAQ otazka=”1. Co potřebuji, abych mohl přejít na auto s elektrickým pohonem?”]

[ODPOVED]

Přechod z konvenčně poháněných aut na elektromobil je často doprovázenou řadou nejistot – proto zde uvádíme základní prostředky, které budete potřebovat k bezproblémovému přechodu na elektromobilitu.

a) kabel pro režim 3 nabíjení
Pokud uvažujete o nabíjení elektromobilů s různými typy zásuvek, např. Tesla Model S (typ 2) a Nissan Leaf (typ 1), doporučíme vám domácí dobíjecí stanici. Většina z nich má vždy zásuvku T2 a tudíž budete potřebovat nabíjecí kabel, T2 na T2 nebo T2 na T1. Rychlodobíjecí DC stanice jsou pak osazeny konektory CHdeMO nebo CCS.

b) dobíjecí stanice (wallbox)
Nejrychlejší, nejbezpečnější a nejpohodlnější způsob jak nabít vlastní elektromobil, je vaše domácí dobíjecí stanice. Nabíjet můžete až 10x rychleji (v závislosti na modelu auta) s příslušnou nabíjecí stanicí, než při dobíjení z běžné domácí zásuvky.

c) zařízení pro monitoring a účtování nabíjení
S naším zařízením smartEV navíc budete mít zajištěno, že nabíjení elektromobilu bude dynamicky řízeno s ohledem na celkovou spotřebu energie v domě, může být spojeno s vaší solární elektrárnou na střeše domu a dobíjíte tak svůj elektromobil zcela zdarma a 100% ekologicky. Zařízení smartEV také pro vás připraví podklad pro vašeho zaměstnavatele k proplacení nákladů na domácí nabíjení služebního automobilu.

[/ODPOVED]

[/FAQ]

[FAQ otazka=”2. Co bych měl vzít v úvahu při instalaci nabíjecí stanice?”]

[ODPOVED]

Při instalaci dobíjecí stanice pro váš elektromobil, je třeba zvážit různá kriteria bezpečnosti. Níže jsme pro vás připravili seznam bodů, které je potřeba mít na paměti:

a) nabíjecí stanice musí být připojena prostřednictvím samostatného kabelu.
K jističi, ke kterému je připojena dobíjecí stanice, by neměly být připojeny žádné další spotřebiče jako např. garážové zásuvky, světla, pračka, atd.

b) kabel musí být dostatečně dimenzován podle požadovaného příkonu.
Pokud bude nabíjecí proud 16 A nebo vyšší doporučujeme použit kabel o průřezu 2,5 mm2 a více. Pro 3-fázové nabíjení o výkonu 11-22 kW je potřeba použít 5-vodičový kabel. Vhodnost kabelu je vždy dobré konzultovat s odborně vyškoleným elektrikářem.

c) je potřeba použít vhodný proudový chránič v obvodu nabíjecí stanice
Proudový chránič je zařízení, které zajišťuje, aby nedošlo k úrazu elektrickým proudem. Minimálně je potřebné pro správné a bezpečné připojení dobíjecí stanice použít proudový chránič typu A. Správnou volbu proudového chrániče raději svěřte elektrikáři.

d) ochrana kabelu před přetížením použitím správného jističe
Jistič zajišťuje, že obvod je přerušen, pokud kabelem protéká příliš mnoho elektrické energie. Okruh, v němž je zapojená dobíjecí stanice by měla mít vlastní jistič. Výrobci dobíjecích stanic doporučují použít jističe s vypínací charakteristikou C. Hodnota jističe musí být v souladu se jmenovitým proudem podle požadovaného výkonu. Instalaci by měl provádět pouze kvalifikovaný elektrikář.

[/ODPOVED]

[/FAQ]

[FAQ otazka=”3. Jak dlouho se bude můj elektromobil nabíjet?”]

[ODPOVED]

[ELEKTROAUTA][/ELEKTROAUTA]

[/ODPOVED]

[/FAQ]

[FAQ otazka=”4. Jaké typy nabíjecích kabelů a zásuvek existují?”]

[ODPOVED]

Typy zásuvek

[BOXY]

[BOX typ=”8-12″]

T1 (typ 1):

Standard, který se používá zejména v USA a v Japonsku a lze jen tedy najít zejména u automobilů v těchto zemích vyrobených. Jedná se o jednofázové zásuvky s maximálním výkonem 7,4 kW (230 V, 32 A)

[/BOX]

[BOX typ=”4-12″]

[/BOX]

[/BOXY]

[BOXY]

[BOX typ=”8-12″]

T2 (typ 2):

Zásuvka Typ 2 “Mennekes” je od roku 2014 standard v EU. Jedná se o 3-fázovou zásuvku s výkonem až 22 kW (230V, 3 x 32 A).

[/BOX]

[BOX typ=”4-12″]

[/BOX]

[/BOXY]

[BOXY]

[BOX typ=”8-12″]

T3 (typ 3):

Tento typ zásuvek má posuvné ochranné kolíky a je připraven na „Vehicle to Grid – V2G“. Umožňuje využívat elektrickou energii uloženou v elektromobilech, aby podporovala elektrickou distribuční síť během období se špičkovou spotřebou nebo jako nouzový zdroj.

[/BOX]

[BOX typ=”4-12″]

[/BOX]

[/BOXY]

[BOXY]

[BOX typ=”8-12″]

CCS (kombinovaná zásuvka):

Zásuvka CCS je vylepšená verze zásuvky T2 se dvěma dalšími výkonovými kontakty pro účely rychlého nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 50 kW.

[/BOX]

[BOX typ=”4-12″]

[/BOX]

[/BOXY]

[BOXY]

[BOX typ=”8-12″]

CHAdeMO zásuvka:

Rychlonabíjecí systém vyvinutý v Japonsku, který umožňuje rychlé nabájení výkonem až 50 kW zejména na veřejných dobíjecích stanicích.

[/BOX]

[BOX typ=”4-12″]

[/BOX]

[/BOXY]

[BOXY]

[BOX typ=”8-12″]

Tesla Supercharger:

Tesla pro své rychlonabíjecí stanice používá upravenou verzi zásuvky T2 Mennekes. To umožňuje nabití Modelu S na 80% kapacity během 30 minut.

[/BOX]

[BOX typ=”4-12″]

[/BOX]

[/BOXY]

[/ODPOVED]

[/FAQ]

[FAQ otazka=”5. Které výrazy používané výrobci nabíječek bych měl znát?”]

[ODPOVED]

Nabíjení elektromobilů je stále poměrně nový fenomén a výrobci nabíjecích stanic často používají různé termíny. Pokusíme se proto některé z nich vysvětlit a objasnit.

   Inteligentní dobíjecí stanice
Inteligentní dobíjecí stanice jsou vybaveny komunikačním rozhraním, které umožňuje dobíjecí stanici propojit s řídící jednotkou (např. smartEV), která může monitorovat a řídit proces nabíjení, zapojit více stanic dohromady, připojit k fotovolataické elektrárně, případně zajistit fakturační služby. Běžně jsou používané rozhraní Ethernet, WLAN, RS485 apod.

   Protokol OCPP
OCPP (Open Charge Point Protocol) je otevřený komunikační protokol používaný jako standard pro řízení komunikace mezi dobíjecí stanicí a back-end systémem, se zaměřením na monitoring a účtování.

   Identifikace RFID
Identifikační karty RFID se používají k ochraně dobíjecích stanic před cizím zneužitím. Pouze řidiči s nastavenou RFID kartou v nabíjecí stanici ji mohou používat. Před vlastním procesem nabíjení se musí uživatel identifikovat přiložením této bezkontaktní karty ke čtečce integrované v dobíjecí stanici.

   Komunikace PLC
PLC (power line communication) může být použita pro digitální komunikaci mezi dobíjecí stanicí a elektromobilem. Data jsou odesílána prostřednictvím nabíjecího kabelu ve formě vysokorychlostních signálů. Jejím cílem je vytvořit bezpečné a vysoce výkonné datové připojení pro autorizaci, stavové dotazy, řízení nabíjení a další funkce.

   Kategorie IP
Stupeň krytí IP (Ingress Protection) udává podmínky prostředí, ve kterém je možno dobíjecí stanici používat. Většina nabíjecích stanic je vhodná pro venkovní použití. Prví číslo označuje stupeň ochrany stanice proti vniknutí cizích těles, zatímco druhé číslo udává úroveň ochrany proti vodě. Nabíjecí stanice např. má stupeň krytí IP44.

   Kalibrovaný elektroměr
Všechny elektroměry, které mají být použity pro účtování spotřeby elektrické energie, musí být kalibrovány před jejich uvedením do provozu.

   Nabíjecí konektor
V zásadě platí, že část nabíjecího kabelu, která je zapojena do nabíjecího vstupu automobilu, se nazývá nabíjecím konektorem. Na druhém konci nabíjecího kabelu režimu 3 je pak konektor, který se zapojí do zásuvky v nabíjecí stanici.

[/ODPOVED]

[/FAQ]

[FAQ otazka=”6. Jak si můžu spočítat nabíjecí příkon, dobu dobíjení a dojezd mého elektromobilu?”]

[ODPOVED]

Nabíjecí příkon (1-fázový nebo 3-fázový)
Pro výpočet nabíjecího příkonu budete potřebovat počet fází, napětí a proud z připojovacího místa, ve kterém chcete dobíjecí stanici připojit.

Nabíjecí výkon (1-fázové zapojení)
Nabíjecí výkon (3,7 kW) = Fáze (1) x Napětí (230 V) x Proud (16 A)

Nabíjecí výkon (3-fázové zapojení do hvězdy)
Nabíjecí výkon (11 kW) = Fáze (3) x Napětí (230 V) x Proud (16 A)

Pokud tedy chceme využít dobíjecí stanici s maximálním výkonem 22 kW budeme potřebovat 3-fázové zapojení a maximální proud 32 A.

Doba dobíjení
Velmi zjednodušeně můžeme dobu dobíjení vypočítat vydělením kapacity baterie elektromobilu a dobíjecího výkonu nabíjecí stanice. Např. pro Tesla Model S s kapacitou 85 kWh děleno 22 kW, dostaneme 3,9 hod. Během procesu nabíjení, ale není výkon nabíjení konstantní. K teoretickému výpočtu je potřeba přičíst alespoň půl hodiny.

Doba dobíjení (4,5 h) = Kapacita baterie (85 kWh) / Nabíjecí výkon (22 kW)

Dojezd
Pro výpočet dojezdu jednoduše podělíme kapacitu baterie spotřebou elektromobilu a vynásobíme číslem 100. Je třeba mít na paměti, že se jedná pouze o teoreticky vypočtenou hodnotu. Skutečný dojezd je závislý na stylu jízdy, použití dalších spotřebičů (rádio, klimatizace, ….) a na provozních podmínkách (zejména venkovní teplota).

Dojezd (469 km) = Kapacita baterie (85 kWh) / Spotřeba (18,1 kWh / 100 km) x 100

[/ODPOVED]

[/FAQ]